Ikke alle grupper i befolkningen klarer å komme seg på nett. Derfor har KS i samarbeid med Kommunal- og moderniseringsdepartementet etablert et nytt tilbud til kommuner og andre som vil hjelpe dem som synes det er vanskelig å bruke digitale tjenester.
Laget som netthåndbok
Digihjelpen.no er lagd som en netthåndbok. Her finner du tips og råd for at kommunen skal kunne hjelpe innbyggerne med grunnleggende digital kompetanse.
– Grunnleggende digital kompetanse er en viktig forutsetning for at innbyggerne kan ta i bruk digitale tjenester som det offentlige tilbyr, sier styreleder i KS Gunn Marit Helgesen.
Dette nye verktøyet er ment å skulle bistå kommunene med å etablere et permanent tilbud for sine innbyggere. Det handler blant annet om ferdigheter slik at en kan søke, navigere eller kommunisere ved hjelp av digitale verktøy.
– Unngå digitale klasseskiller
Også kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland er glad for at Digihjelpen nå er en realitet:
– For å unngå digitale klasseskiller er det viktig at stat, kommune og frivillige samarbeider godt og gir gode lavterskeltilbud, sier Mæland.
Digihjelpen er resultatet av en samarbeidsavtale som Kommunal- og moderniseringsdepartementet og KS inngikk i 2016 om å etablere et grunnleggende digitalt veiledningstilbud.
Kilder: Regjeringen.no