Universell utforming må i større grad være i fokus hos beslutningstakere. Gode hjelpemidler i form av veiledere, kravspesifikasjoner og kurs er etterlyst av innkjøpere. Dette kommer fram i en undersøkelse om universell utforming ved offentlige anskaffelser gjennomført i norske kommuner.
Konklusjonene i rapporten «Universell utforming i offentlige anskaffelser – kartlegging av praksis i norske kommuner» er blant andre at:
- Det trengs et større fokus på universell utforming hos beslutningstakere i kommunen, herunder politisk ledelse.
- Mens nesten alle, i både intervju og spørreundersøkelse hevder å kjenne til begrepet «universell utforming», viser egne beskrivelser gitt av respondentene at det er ulike oppfatninger av hva dette er i praksis.
- Anskaffelsesregelverket er ganske godt kjent blant informantene, deretter fulgt av plan- og bygningsloven, TEK10 og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift.
- Veiledere og standarder for varer og tjenester, transport og velferdsteknologi er lite kjent.
- Ved anskaffelser av varer og tjenester, samt av IKT, rapporteres det at krav til universell utforming oppleves som vanskelig å etterleve.
Rapporten inneholder også en rekke anbefalinger til mulige forbedringer.
Både intervjuer med innkjøpere i kommuner og nettbasert spørreundersøkelse ligger til grunn. Undersøkelsen er gjort av analysebyråene HR Prosjekt og Human Factors Solutions på oppdrag av Deltasenteret i Bufdir.