Fra flere steder i landet kommer det rapporter om blinde og svaksynte som frykter de stadig flere støysvake elbilene.
I Nedre Eggedal forteller avisa Bygdeposten om blinde Åse-Line Leer som kan bli stående lenge før hun tør krysse veien. Åse-Line Leer er leder for Sigdals kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Ved den lokale Coop-butikken er det ikke fotgjengerfelt, men stor trafikk. Åse-Line må bruke hørselen for å ta seg fram. Men om for eksempel en lastebil som leverer varer til butikken står med motoren i gang, er det umulig å høre om det går an å krysse veien, forteller Leer til Bygdeposten.
– Elbiler er verst, føyer hun til.
Åse-Line Leer forteller at hun har vært nær ved å bli påkjørt på stedet et par ganger.
Nå lover det lokale veivesenet at de vil utføre de nødvendige tiltakene for å bedre trafikksikkerheten for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Nedre Eggedal. Ved Coop vil de lage gangfelt.
En undersøkelse gjort av Ipsos MMI for Blindeforbundet viste i fjor at hver tredje synshemmede er blitt mer usikker i trafikken på grunn av elbiler. I alt 15 prosent av de synshemmede sa at de beveger seg mindre i trafikken enn tidligere på grunn av elbilene.
Fra 1. juli 2019 påbyr EU alle produsenter av elbiler å utstyre bilene med lyd.
Kilder: Bygdaposten og Aftenposten
Illustrasjonsbilde: Nissan