Kjærlighet og grenser
Kjærlighet og Grenser retter seg mot familier med ungdom mellom 12-14 år på 7. og 8. trinn, og har til hensikt å forebygge tidlig og problematisk rusbruk hos ungdommene. Programmet varer i 7 (+1) uker og retter seg mot familiene, med like stor vekt på ungdom og foreldre. Programmet tilbys primært gjennom et samarbeid mellom skole og helsestasjonen.
Formålet til programmet er å unngå tidlig debut og problematisk rusbruk hos ungdommene. I programmet ønsker man å styrke de beskyttende faktorer når det gjelder psykiske helseplager og veilede foreldre i forkant av ungdomstida. I tillegg søker man å forbedre samarbeidet mellom hjem og skole, bygge gode foreldrenettverk samt øke ungdommenes sosiale kompetanse.
Kategori
Innhold i programmet
Den grunnleggende teorien i programmet og SFP består blant annet av et utvalg sentrale risiko- og beskyttelsesfaktorer. Aktivitetene i tiltaket har som hensikt å redusere risiko- og styrke beskyttelsesfaktorer, hovedsakelig ved hjelp av
- refleksjon
- diskusjon
- lek
- ferdighetstrening
Aktivitetene søker å påvirke de mellomliggende beskyttende faktorene, som å styrke ungdommenes selvstendighet, foreldrenes rolle og relasjoner mellom foreldre og ungdom. I tillegg gis opplæring om rusmiddelbruk og konsekvenser.
Temaområder
I programmet jobber man med:
- Foreldres rolle og relasjon til ungdom
- Ungdommens selvstendighet og sosiale kompetanse
- Øke kunnskap om rusmiddelbrukens konsekvenser
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Familier med barn på 7. eller 8. trinn (12-14 år)
Første uke avholdes en familiesamling på kveldstid der ungdommene møter sammen med foreldrene sine. Kontaktlærere deltar sammen med øvrige arrangører. De neste 5 ukene har ungdommene en 2-timers økt i skoletida per uke, mens foreldrene har en 2-timers samling på kveldstid per uke. Arrangørene overfører hovedpunkter fra ungdommenes samling til foreldrenes og vice versa. Dessuten bindes ungdomssteg og foreldresteg sammen ved hjelp av oppgaver som deltakerne skal øve på i tida mellom samlingene. 7. uke samles alle på kveldstid igjen. Neste skoleår arrangeres det et vedlikeholdssteg.
- Det jobbes kun i gruppe. Hele skoleklasser, familiesamlinger, ungdomssamlinger og foreldresamlinger
- Det kreves ingen kartlegging på forhånd. Dette er et tilbud til alle foreldre med barn/ungdom på det aktuelle trinnet.
- Gruppestørrelse er vanlig skoleklasse, dvs max 30 barn og deres foreldre, dvs det anbefales ikke mer enn ca 50 foreldre samtidig.
- Foreldrene har 7 (+1) møter á 2 timer
- Barna/ungdommene (12-14 år) er like involverte som foreldrene.
- Det arbeides både med refleksjon og diskusjon og konkrete øvelser.
- Korte filmer fra hverdagslivet i familier danner utgangspunkt for refleksjon og diskusjon i gruppen.
Kursholdere og et tilrettelagt sted
Resiliensforskning, økologiske modeller (Bronfenbrenner), samspillsteori, handlings- og refleksjonsveiledning.
Skolen og helsestasjonen i samarbeid eller at programmet gis via familievernet eller frivillige organisasjoner, men det må gjennomføres i tett samarbeid med skolen.
Foreldrene kan oppfordre FAU til å gå inn for at skolen skal tilby metoden. Tiltaket er avhengig av skolen og evt. samarbeidspartnere. Foreldre kan ikke oppsøke tilbudet selv. Skolen sender ut informasjon/invitasjon i god tid på forhånd der en ber om avmelding dersom noen foreldre ikke kan delta.
Til sammen 14 (12 +2) møter á 2 timer i tilleg til nødvendig forberedelsestid.
For å bli veileder/kursholder i programmet må man ha en bachelorutdanning innenfor helse og sosial, barnevern eller oppvekstfeltet. Det kreves i tillegg gjennomført en to dagers opplæring.
Det kreves en veileder /kursholder til å gjennomføre oppleggetopplegget, men det anbefales to.
Programmet er i utgangspunktet gratis. Dette koster kun arbeidstid for kurslederne. I tillegg kan det påløpe utgifter til
- reise
- eventuell overnatting til to-dagers opplærin
- enkel servering til kveldsmøtene
- utskrift av arbeidsark og lignende.
Norske studier:
- Kristiansen, R. (2006). Kjærlighet og Grenser – Foreldreprogrammet. Erfaringer fra et pilotprosjekt (Rapport). Borgestadklinikken.
- Myhra, A. B. (2006). Evalueringen av Kjærlighet og Grenser. (Del 1. Rapport). Borgestadklinikken.
- Møller, G (2019). Evaluering av tiltaket «Kjærlighet og grenser». TF-rapport nr. 483, Telemarksforsking.
- Olsen H (2019). Ungdom, rus og foreldrestøtte. En kvalitativ studie av ungdom og foreldres erfaringer med programmet Kjærlighet og Grenser. Mastergradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge.
Eksempler på internasjonal forskning:
- Foxcroft, D.R. & Tsertsvadze, A. (2011). Universal family-based prevention programs for alcohol misuse in young people. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9, CD009308. 10.1002/14651858.CD009308
- Kumpfer, K. L. (1999). Strengthening America’s families: Exemplary parenting and family strategies for delinquency prevention (Rapport på oppdrag fra US Department of Justice, Office of Justice programs, Office of Juvenile and Delinquency Prevention). https://www.strengtheningfamilies.org/html/literature_review_1999.pdf
- Kumpfer, K.L., Alvarado, R. & Whiteside, H. O. (2003). Family-based interventions for substance use and misuse prevention. Substance Use & Misuse, 38, 1759–1787. 10.1081/ja-120024240
- Molgaard, V. K. & Spoth, R. L. (2001). The Strengthening Families Program for young adolescents: Overview and outcomes, Residential Treatment For Children & Youth, 18, 15-29. doi:10.1300/J007v18n03_03
- Molgaard, V. K., Spoth R. L. & Redmond, C. (2000). Competency Training The Strengthening Families Program: For Parents and Youth 10–14 i J. J. Wilson (red) Juvenile Justice Bulletin. Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention. https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/ojjdp/182208.pdf
- Spoth, R., Redmond, C., Shin, C. & Azevedo, K. (2004). Brief family intervention effects on adolescent substance initiation: school-level growth curve analyses 6 years following baseline. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 535–542. 10.1037/0022-006X.72.3.535