International Child Development Programme (ICDP)
ICDP er et forebyggende og gruppebasert program rettet mot foreldre med barn i alderen 0 – 18 år. Programmet kan også benyttes av andre omsorgsgivere som ansatte i barnehage, skolefritidsordning og fosterforeldre. Programmet kan tilbys på helsestasjonen, i familievernet, av frivillig organisasjoner og trossamfunn.
Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og stryke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle.
Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og stryke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle. For foreldre som er nye i Norge ønsker man i tillegg å bygge bro mellom foreldrenes tradisjonelle omsorgsverdier og de verdiene de møter i det norske samfunnet.
Kategori
Innhold i programmet
ICDP er et enkelt og forebyggende program, og gis i hovedsak i grupper. Gjennom gruppemøtene ønsker man å:
1) fremme den positive oppfatningen av og holdningen til barnet, øke empati med barnet og bedre foreldrenes evne til mentalisering
2) påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandlingen mellom omsorgsgiveren og barnet er for barnets utvikling
3) bidra til å fremme omsorgsgiverens oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende.
Programmet er kultursensitivt og vil kunne tilpasses ulike arenaer og ulike kulturelle kontekster.
Kategori
- Gjennomføres i gruppe
- Småbarn (2-6år)
- Store barn (6-12 år)
- Ungdom (13-18 år)
- Universelt nivå
- Foreldre deltar
Temaområder
- Vis at du er glad i barnet ditt
- Se og følg barnets initiativ
- Ta del i barnets følelser
- Gi ros og anerkjennelse
- Felles oppmerksomhet – felles opplevelse
- Gi mening til opplevelser
- Lag sammenhenger
- Hjelp til selvhjelp
- Planlegge
- Støtte
- Legge til rette
- Sette positive grenser
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Universell/selektiv
Evaluation of the International Child Development Programme (ICDP) as a community-wide parenting programme https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2013.793597
Pågående forskning
- ICDP studien. FHI. https://www.fhi.no/studier/icdp/
- https://www.fhi.no/cristin-prosjekter/aktiv/effektevaluering-av-international-child-development-programme-icdp/
- PIRM studien. Uit.
Norske rapporter som beskriver ICDP og henviser til forskning:
- «It takes a village». Fafo-rapport 2018:23.
- Veiledningserfaringer. Fafo-rapport 2017:02
- Gruppetiltak for kurs for foreldre. Norsk praksis, erfaringer og effektevalueringer. FHI. Rapport 2017.
- Foreldreveiledning – virker det? Fafo-rapport 2016:29
- International Child Development Programme (ICDP). RBUP rapport.
- Ungsinn.no Kunnskapsoppsummering og klassifisering av ICDP
Det er ikke inklusjon eller eksklusjonskriterier for å bruke ICDP. Programmet krever en viss evne til refleksjon.
Programmet gis primært i gruppe, med to veiledere, gjennom 8/12 (standard-/minoritetsversjon) gruppemøter, ca ukentlig. Anbefalt gruppestørrelse er 5 – 10 personer.
For hver gruppesamling har man et nytt tema, totalt 8 temaer.
- Vis at du er glad i barnet ditt
- Se og følg barnets initiativ
- Ta del i barnets følelser
- Gi ros og anerkjennelse
- Felles oppmerksomhet – felles opplevelse
- Gi mening til opplevelser
- Lag sammenhenger
- Hjelp til selvhjelp
- Planlegge
- Støtte
- Legge til rette
- Sette positive grenser
I gruppemøtene jobber man med ulike oppgaver individuelt, par og gruppe, med fokus på refleksjon og bevisstgjøring.
Veileder kan viser videoklipp for å skape refleksjon, men møtene er ikke basert på filmmaterialet.
ICDP er laget som et gruppebasert tilbud, og tilbys helst fysisk i grupper. Det kan tilbys digitalt, men veilederne må ha tatt et påbygningskurs. Programmet kan også gis som et individuelt tilbud.
Alle offentlige tjenester og ideelle organisasjoner kan tilby ICDP. For eksempel
- Barnehage
- Skole
- Helsestasjonen
- Familievernet
- Barnevernet
- Fivillige organisasjoner
- Trossamfunn
Bufetat har ansvar for å tilby veilederopplæring i alle landets kommuner og opplæringen er gratis.
Dersom kommunen utdanner flere ICDP-veiledere anbefales en kommunal koordinator eller kontaktperson (Se landsoversikt)
En vellykket implementering krever at veiledere får anledning til å holde kompetansen ved like, og avholde ICDP-grupper med jevne mellomrom.
Vanligvis gjennomføres en foreldregruppe over 2-3 måneder.
Det del regner med at det går opp mot 10% av en stilling i de ukene man holder en ICDP-foreldregruppe. Det må regnes noe mer tid under opplæring.
Kommunen bør utdanne minst to veiledere. Dersom det er behov for minoritetsversjonen i kommunen bør man også utdanne veiledere som kan holde denne versjonen.
Bufetat legger til rette for veilederopplæringer i landets fem regioner og arrangerer regionale nettverkssamlinger med faglig påfyll for ICDP-veiledere. Det er et ønske om at veiledere får anledning til å delta på disse regionale nettverkssamlingene for å vedlikeholde kompetansen.
Mange større kommuner har god erfaring med å utdanne egne trenere som kan holde veilederopplæringer og følge opp kommunens egne veiledere.
Bufetat arrangerer treneropplæring årlig og opplæringen er gratis.
https://bufdir.no/Familie/Fagstotte/Sertifisering_i_ICDP/Kontaktinformasjon/
Nettside
Bufdir.no
- https://bufdir.no/Familie/veiledning_til_foreldre/
- https://bufdir.no/Familie/Fagstotte/Sertifisering_i_ICDP/
Det er laget en intranettside med innlogging for de som er sertifisert i ICDP og andre som jobber med programmet.
Veilederopplæring tilbys gratis.
For å bli veielder må man gjennomføre følgende:
Undervisning og veiledning
- Seks opplæringsdager
- To eller tre veiledningsdager.
Praksis
- Lede egen foreldregruppe
Skriftlig krav
- Skrive logg fra praksisgruppen
For å bli veielder må man:
- Ha minimum tre år høyere utdanning i helse, - omsorgs- eller pedagogiske fag.
- Være i en relevant arbeidssituasjon.
- Beherske norsk (B1/B2).
Foreldre og andre omsorgspersoner til barn i alderen 0-18 år
Foreldre kan selv ta kontakt (det er ikke behov for henvisning).
Psykologisk kunnskap om barns utvikling
- Biopsykosiale modellen
- Nevrobiologi
- Forskning på tidlig samspill/ tidlig kommunikasjonsforskning
- Tilknytningsteori og indre arbeidsmodeller
- Nyere hjerneforskning
- Mentalisering og empati
Kulturforståelse
- Kulturpsykologi, ledet samspill, assistert utvikling
- Krysskulturell forskning
- Folketeorier om barnet og barnets utvikling
- Sensitiviserende veiledning.
Pedagogisk plattform
- Mediasjonsteori/formidlingsteori
- Sone for mulig utvikling og ressursorientering / stillas bygging
Implementering
- Implementeringsforskning
Omtrent 8/12 gruppemøter ukentlig.