Child-Parent Psychotherapy (CPP)
Child-Parent Psychotherapy er en relasjonsbasert og traumeinformert behandlingsmetode for sped- og førskolebarn som viser symptomer på traume, eller er i risiko for utvikling av psykiske lidelser på bakgrunn av opplevde traumer. Behandlingen rettes mot barn og deres omsorgsgivere og tilbys hovedsakelig i spesialisthelsetjenesten (BUP).
Formålet med CPP er å styrke relasjonen mellom barn og omsorgsperson, og at omsorgspersonen i økende grad skal bli i stand til å forstå barnets atferd, hjelpe barnet med å regulere følelser og å støtte barnet tilbake til normalutvikling
Kategorier
Innhold i programmet
Gjennom CPP jobber man med å styrke relasjonen mellom barnet og barnets omsorgsperson. Målet er at barnet skal utvikle eller gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver, slik at samspillet mellom omsorgsgiver og barn kan fremme barnets naturlige utvikling. Gjennom å utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk gjennom atferd og lek, dannes grunnlaget for å finne gode måter å bearbeide traumeerfaringer og støtte barnets normalutvikling.
Temaområder
I programmet kan man jobbe med:
- Gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver
- Utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk
- Danne gode måter å bearbeide traumeerfaringene
- Forstå hvordan man kan støtte barnets normalutvikling
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Behandlingstilbudet er rettet mot barna og deres primære omsorgsgivere, det være seg, foreldre, fosterforeldre, beredskapsforeldre, også ved etablering av nye relasjoner ved flytting eller tilbakeføring.
CPP behandlingen starter med en grundig forberedelsesfase med mål om å skape en felles forståelse av barnet og relasjonen.
I CPP foregår hoveddelen av behandlingen med barn og omsorgsperson sammen. Behandlingen foregår (gjerne) ukentlig over en periode, og CPP åpner for langvarig oppfølging hvis nødvendig. Behandlingen kan gjennomføres på ulike arenaer, også i hjemmet (er gjennomførbar i poliklinikker, på hjemmebesøk eller på institusjoner der familier skal bo over lengre tid).
Man gjennomfører grundig kartlegging av foreldre/barn/familie ved oppstart av behandling («forberedelsesfasen»). Dette innebærer blant annet:
- Grunnutredning i henhold til retningslinjer/anbefalinger
- Spesifikk traumekartlegging, barn og voksen
- Den voksnes psykiske helse
Avklaring av fokus for terapien er også en del av forberedelsesfasen.
Video benyttes av terapeutene i opplærings-/veiledningsøyemed og for kvalitetssikring av behandlingen.
Indikativt nivå
Behandlingsmodellen bygger på tilknytningsteori, og integrerer psykodynamisk-, utviklings-, traume-, sosial lærings- og kognitiv atferdsteori. Kontekstuelle faktorer som kulturelle normer og sosioøkonomiske belastninger inngår også i forståelsesrammen.
Metoden tilbys for det meste i BUP, men også ved andre tjenestesteder som tilbyr behandling som kan gå over lengre tid, f.eks. barnevernsinstitusjoner, Barnehus, etc. Metoden kan benyttes av terapeuter som følger opp foreldre og barn 0-6/7 år over tid.
CPP er en videreutdanning innen psykoterapi, som tilbys ved RBup, som eneste sted i Norge. Grunnutdanning innen helsefag, barnevern eller sosialfag kreves. Kandidater som ikke har terapi som del av sin ordinære grunnutdanning må helst ha en mastergrad eller tilsvarende som påbygning.
For å bli CPP-terapeut
Du må ha gjennomført CPP videreutdanning ved R-Bup over 3 semestere.
Det anbefales å være flere deltakere fra samme arbeidssted. Det er behov for et egnet rom til barn samt noe lekemateriell.
Totalt 36000 kr.
I de fleste tilfeller tilbys CPP på BUP, og der trenger man henvisning.